مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان را چگونه میشود بر طرف کرد

مواردی از مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان که باید بدانید!

همیشه بهتر است قبل از شروع هر درمانی از عوارض جانبی آن آگاه شویم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب راهنمای جامعی در رابطه با مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان ارائه دهیم. انجام درمان ارتودنسی بخصوص به روش سنتی و با بریس فلزی واقعا کار آسانی نیست. در حین این که این درمان فواید زیادی دارد و مزایای زیادی ارائه می‌دهد، اما بالاخره یک درمان پزشکی است و در هر درمان، احتمال بروز عوارض جانبی و ناراحتی‌های احتمالی در طول فرآیند درمان وجود دارد. در درمان ارتودنسی به عنوان یک بزرگسال، ممکن است عوارض جانبی متفاوتی نسبت به یک نوجوان یا کودک را تجربه کنید. کسب اطلاع از عوارض ارتودنسی در بزرگسالان می‌تواند به شما کمک کند که با آگاهی بیشتری درمان را شروع کرده و خود را برای شرایط دوره درمان بهتر آماده کنید؛ بنابراین با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان

خب ما می‌خواهیم به رایج‌ترین مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان بپردازیم. این‌‌ها مواردی هستند که شما به احتمال زیاد تجربه خواهید کرد. بسیاری از آن‌ها را می‌توان درمان کرد یا به سادگی با گذشت زمان بهبود می‌یابند زیرا دهان شما با تغییرات سازگار می‌شود.

ممکن است مدت کوتاهی پس از معاینه‌های دوره‌ای و تنظیم مجدد دستگاه ارتودنسی یا رخ دادن اتفاقی که باعث تحریک دندان‌ها شود، عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید.

موارد زیر شایع‌ترین عوارض جانبی ذکر شده است.

مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان: مشکل جویدن

یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی که بزرگسالان تحت درمان ارتودنسی ممکن است تجربه کنند، مشکل در جویدن است. دندان‌های شما حساس‌تر می‌شوند؛ به‌ویژه زمانی که به تازگی بریس‌ها را تنظیم مجدد کرده باشید. شما به زمان نیاز دارید تا به آن عادت کنید.

مطمئنا غذاهایی وجود دارند که خوردن و جویدن آن‌ها بسیار آسان‌تر از سایرین است. اکثر متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند از غذاهای بسیار سفت یا چسبنده خودداری کنید. گاز گرفتن چیزی مانند سیب ممکن است خیلی سخت باشد، اما می‌توانید آن را به قطعات کوچک برش دهید تا از آن لذت ببرید.

هنگامی که برای اولین بار بریس‌ها را نصب می‌کنید یا در معاینه دوره‌ای مجددا آن‌ها را تنظیم می‌کنید، غذا خوردن را چالش برانگیزتر می کند. در این مواقع بهتر است از غذاهایی که کمتر سفت هستند و جویدن آن‌ها راحت‌تر است، استفاده کنید. به تدریج می‌توانید به سراغ برخی از غذاهای سفت‌تر بروید. البته، همچنان باید مراقب خوردن غذاهای خیلی سفت باشید.

مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان: درد و ناراحتی

یکی دیگر از مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان، احساس درد و ناراحتی است. به احتمال بسیار زیاد ناراحتی‌هایی را تجربه خواهید کرد که مستقیما مرتبط با بریس‌های ارتودنسی است. این درد تقریبا مورد انتظار است و برخی افراد با مسکن‌های سبک مانند ایبوپروفن آن را رفع می‌کنند. بریس‌های روی دندان‌ها، دندان‌های شما را مجبور به حرکت و جابجایی می‌کنند. منطقی است که در طول این فرآیند احساس ناراحتی کنید.

“در بیشتر موارد، این ناراحتی موقتی است. زمانی که برای اولین بار بریس را نصب می‌کنید، درد و ناراحتی را برای چند روز تجربه می‌کنید و سپس ممکن است باز هم در طول درمان آن را تجربه کنید. این نشانه آن است که بریس‌ها همان کاری را که قرار است انجام دهند، انجام می‌دهند.”

دیده شده است که گاهی اوقات باعث سردرد نیز می‌شود. این مورد فقط در صورتی جای نگرانی است که سردرد بدتر شود یا هرگز بهبود نیابد. با این حال اگر نگران هستید، می‌توانید آن را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: عوارض احتمالی ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان: التهاب یا تورم

این امکان وجود دارد که مقداری تورم یا سوزش را تجربه کنید. دلیل ایجاد این مشکل این است که قسمت‌های داخلی دهان شما به سیم و براکت‌هایی که روی دندان‌هایتان قرار دارند، عادت ندارند.

اکثر ارتودنتیست‌ها پیش‌بینی می‌کنند که براکت‌ها و سیم‌ها باعث التهاب و تورم داخل دهان شما شود؛ بنابراین موم یا وکس مخصوصی را در اختیار بیمار قرار می‌دهند. کاری که باید انجام دهید این است که موم را روی قسمتی از بریس که باعث ایجاد التهاب می‌شود، قرار دهید.

“اگر سیم شما تیز است و باعث خونریزی می‌شود، حتما باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. آن‌ها معمولاً می‌توانند سیم را برش دهند و مشکل را حل کنند.”

این موارد یکی دیگر از عوارض جانبی است که عموما موقتی است و تا حدودی می‌توان آن را رفع کرد.

مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان: درد در فک

برخی از بزرگسالان کمی درد در فک خود احساس می‌کنند. این درد نباید آزاردهنده باشد. بیشتر افراد آن را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که می‌توان آن را با چیزی مانند ایبوپروفن تحمل یا کنترل کرد. اما خب هر کس متفاوت است، بنابراین این را نیز در نظر داشته باشید.

درد فک که یکی از مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان است، نشان دهنده حرکت دندان‌ها و احتمالا فک شما است. بریس‌ها داخل دهان شما را بازسازی می‌کنند؛ پس کاملا محتمل است که شما دردهایی را هنگام تنظیم و تراز شدن فک تجربه کنید. باید خود را به این شرایط عادت دهید.

“اما اگر درد شدید به نظر می‌رسد یا بهبود نمی‌یابد، باید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.”

سایر مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان

این عوارض جانبی که در بالا ذکر کردیم رایج‌ترین هستند. عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد که احتمال بروز آن‌ها کمتر است. این موارد کمتر رایج هستند و به طور کلی به عدم رعایت بهداشت مناسب یا شاید مسائل زمینه‌ای مربوط شوند.

واکنش‌های آلرژیک

ممکن است بیمار به یکی از مواد مورد استفاده در بریس‌ها واکنش آلرژیک نشان دهد. اگر به ماده خاصی آلرژی دارید، حتما قبل از نصب بریس، آن را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید. اگر چیزی مانند لاتکس می‌تواند مشکل‌ساز باشد، جایگزین هایی برای آن وجود دارد.

برخی افراد پس از شروع درمان علائمی از آلرژی را مشاهده می‌کنند زیرا نمی‌دانستند. اگر این اتفاق برایتان افتاد، باید فورا با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

پوسیدگی یا کلسیم‌زدایی

یکی دیگر از مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان، پوسیدگی دندان است. این احتمال وجود دارد که شما پوسیدگی دندان یا کلسیفیکاسیون را تجربه کنید. اگر در طول درمان به صورت منظم و به روش درست، دندان‌های خود را مسواک کنید تا حد زیادی این مشکل حل می‌شود.

حتما از نخ دندان استفاده کنید و طرز صحیح نخ دندان کشیدن در حین درمان ارتودنسی را یاد بگیرید. برخی از افراد از واترپیک نیز برای تسهیل این کار استفاده می‌کنند. هرچه بهداشت دهان و دندان را بهتر رعایت کنید، کمتر احتمال دارد این مورد را تجربه کنید.

تحلیل ریشه

این عارضه جانبی غیرمعمول یکی از مواردی است که لازم نیست زیاد نگران آن باشید. اما چون یک احتمال است، به آن پرداخته‌ایم. این مورد بسیار نادر است اما ممکن است رخ دهد. اتفاقی که می‌افتد این است که ریشه دندان شما با حرکت دندان‌ها کوتاه می‌شود. در بیشتر موارد، شما اصلا متوجه نمی‌شوید که این اتفاق در حال رخ دادن است.

اکثر متخصصان ارتودنسی به دنبال یافتن علائم این مورد هستند و پیشرفت درمان شما را با اشعه ایکس به صورت منظم پیگیری می‌کنند. اگر نشانه‌ای از بروز این مشکل وجود داشته باشد، مختصص متوجه آن می‌شود.

این مشکل به احتمال زیاد در درمان‌های طولانی‌مدت (بیش از 3 سال) اتفاق می‌افتد. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی الاینر به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

نکاتی برای مبارزه با عوارض ارتودنسی در بزرگسالان

در مورد مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان خبر خوب این است که اکثریت این موارد کوتاه‌مدت هستند و صرفا برای سازگاری با آن‌ها زمان لازم است. در هر صورت اما مراقب عوارض عوارض ارتودنسی در بزرگسالان باشید و در صورت وجود هرگونه نگرانی یا عدم بهبود هر کدام از این عوارض، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

در اینجا چند نکته ساده وجود دارد که ممکن است به شما در کنترل هر یک از عوارض جانبی رایج ذکر شده کمک کند.

مراقب غذاهایی که می‌جوید، باشید. غذاهای نرم بهتر هستند اما اگر چیزی سفت می‌خورید حتما آن را خیلی ریز خرد کنید. از غذاهای چسبناک نیز خودداری کنید.

برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها زمان بگذارید. حتما از نخ دندان استفاده کنید. در صورت نیاز از واترپیک به عنوان تمیزکننده اضافی استفاده کنید. 

نتیجه‌گیری

درمان توسط بریس‌ها هنوز هم درمان ارتودنسی موردعلاقه بسیاری از افراد است؛ اما در حین درمان احتمال بروز برخی از عوارض جانبی روی دندان‌ها، صورت یا لب‌ها وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که همه مشکلات ارتودنسی در بزرگسالان، موقتی هستند و همچنین می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. فقط در صورت عدم بهبود عارضه یا شدید بودن آن باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. اکنون که این اطلاعات را در زمینه عوارض ارتودنسی کسب کردید، با آمادگی بیشتری می‌توانید درمان را شروع کنید. امیدورایم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید