علائم و نشانه های عفونت دندان

علائم عفونت دندان چیست؟ | بهترین راهکارهای مقابله با آن

علائم عفونت دندان چیست؟ | بهترین راهکارهای مقابله با آن

 

احتمالا برایتان پیش آمده است که ناگهان به دندان‌دردی دچار شوید که حتی با مسکن دردتان کم نشود. در این حالت به احتمال زیاد شما دارای علائم عفونت دندان هستید. عفونت دندان، نتیجه یک آبسه درمان‌نشده است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. این مشکل در اکثر موارد درمان ساده‌ای دارد. به این صورت که دندانپزشک آبسه را تخلیه می‌کند تا عفونت را از بین ببرد. اما گاهی اوقات برای خلاص شدن از شر عفونت نیاز به برداشتن کانال ریشه یا دندان است.

درست‌ترین کار بعد از احساس دندان‌درد، مراجعه فوری به دندانپزشک است اما بعضی از افراد درد را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند که خود به خود از بین می‌رود. متأسفانه اگر این درد علامت عفونت باشد، به خودی خود از بین نمی‌رود و نادیده گرفتن آن می‌تواند عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد. آگاهی از علائم عفونت و دانستن اینکه در صورت مشکوک بودن به آن، چه باید بکنید بسیار مهم است. ما در این مقاله، آگاهی لازم را در این موارد به شما خواهیم داد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

علائم عفونت دندان

اولین سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که چگونه بفهمیم عفونت جدی دندان داریم؟ در اینجا برخی از شایع‌ترین علائم عفونت دندان را آورده‌ایم:

تب

بوی بد دهان

درد ضربان‌دار دندان

افزایش ضربان قلب

احساس طعم ترش در دهان

درد هنگام دراز کشیدن

درد ضربان‌دار در سایر نواحی غیر از دهان، مانند گوش و فک

تورم غدد لنفاوی گردن

 

علائم سرایت عفونت دندان به سایر بخش‌های بدن

اگر علائم عفونت دندان را جدی نگیرید، ممکن است بقیه بخش‌های بدن را نیز درگیر کند. همچنین باید بدانید که اگر آبسه پاره شود، به این معنی نیست که از بین رفته است. پارگی در واقع اولین نشانه گسترش عفونت است و آبسه حتما باید به اندازه کافی توسط دندانپزشک تخلیه شود.

اگر به فکر درمان نباشید، ممکن است عفونت وارد فک شما شود و به نواحی دیگر بدن برسد. عفونت دندان حتی می‌تواند به جریان خون سرایت کند و باعث سپسیس شود. سپسیس، یک واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت است که باعث می‌شود بدن مقدار زیادی از مواد شیمیایی را وارد جریان خون کند. این امر به تدریج جریان خون را کند می‌کند و باعث آسیب دیدن بعضی از اندام‌ها می‌شود.

برخی از علائم سرایت عفونت دندان به بدن عبارتند از:

تورم صورت

تب

احساس ناخوشی

کم‌آبی بدن

افزایش ضربان قلب

افزایش تعداد تنفس

سردرد

خستگی

سرگیجه

اسهال

استفراغ

 

علائم سرایت عفونت دندان به مغز چیست؟

این مورد به ندرت پیش می‌آید اما گاهی اوقات، عفونت دندان می‌تواند به مغز سرایت کند و به آبسه مغزی تبدیل شود. علائم سرایت عفونت دندان به مغز، تا حد زیادی شبیه به علائم ذکرشده در مورد قبلی است اما موارد دیگری علاوه بر آن‌ها وجود دارد که عبارتند از:

گیجی یا تحریک‌پذیری

مشکلات مربوط به عملکرد عصبی، مانند ضعف عضلانی یا حتی فلج شدن

تشنج

سفت شدن عضلات گردن

دید تار یا خاکستری

آبسه مغزی بسیار خطرناک است و باعث تهدید زندگی فرد می‌شود. بنابراین اگر مشکوک به داشتن آن هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به آن، به موقع درمان را شروع کنید. این عفونت جریان خون و اکسیژن مغز را مختل می‌کند و همچنین ممکن است پاره شود که در این صورت، وضعیت وخیم‌تری ایجاد می‌شود. آبسه‌های مغزی نیاز به درمان در بیمارستان دارند که معمولا ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها و در صورت نیاز، انجام عمل جراحی است.

 

در صورت داشتن علائم عفونت دندان چه کاری انجام دهیم؟

همانطور که می‌بینید، عفونت دندان اصلا شوخی‌بردار نیست و باید آن را جدی بگیرید. اگر مشکوک هستید که ممکن است علائم عفونت دندان را داشته باشید، همان روز به دندانپزشک خود برای انجام معاینه و درمان، مراجعه کنید. اگر به دندانپزشک دسترسی ندارید یا نتوانستید وقت ملاقات بگیرید، به اورژانس مراجعه کنید.

 

عفونت دندان چگونه ایجاد می‌شود؟

ترک‌ها یا حفره‌های دندان جزو عوامل اصلی تشکیل عفونت دندان هستند. علاوه بر این، برخی عوامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قرار دهد:

مصرف بیش از حد شکر و شیرینی باعث ایجاد حفره در دندان می‌شود. بنابراین زمینه تشکیل عفونت را فراهم می‌کند.

مصرف برخی داروها و افزایش سن، باعث خشکی دهان می‌شوند و فرد را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهند زیرا احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌یابد.

همچنین عدم مراقبت درست از دندان‌ها نیز خطر ابتلا به عفونت جدی دندان را  افزایش می‌دهد.

چگونه از عفونت دندان جلوگیری کنیم

قطعا پیشگیری از عفونت دندان به درمان آن ارجحیت دارد. خبر خوب این است که پیشگیری از آن آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و برخی از عادات سالم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به عنوان مثال:

دو بار در روز مسواک بزنید

یک بار در روز نخ دندان بکشید

هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید

به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید (دو بار در سال)

از دهانشویه استفاده کنید

مصرف شکر را به حداقل برسانید

موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در هنگام مراقبت از دندان‌های خود رعایت کنید:

هنگام مسواک زدن، زیاد دندان‌های خود را فشار ندهید، زیرا این کار به دندان‌های شما آسیب می‌رساند.

از دندان‌های خود فقط برای چیزی که در نظر گرفته شده‌اند (خوردن و آشامیدن) استفاده کنید! انجام کارهایی مانند باز کردن بطری‌ها یا شکستن میوه‌های سخت مانند پسته، مواردی است که به راحتی می‌توان از انجام آن‌ها خودداری کرد تا دندان‌ها آسیب نبینند و زمینه تشکیل عفونت فراهم نشود.

اگر درمان دندانی (کشیدن، عصب‌کشی و …) انجام داده‌اید، در روزهای اول به شدت به آن ناحیه برای علائم عفونت دندان توجه کنید.

“اگر تا الان این کارهای مراقبتی را انجام نمی‌دادید، بهترین زمان برای شروع آن همین حالا است. دانستن عواقب عفونت دندان می‌تواند به شما انگیزه بدهد. همچنین باید کودکان را از سنین پایین در مورد بهترین راه‌های مراقبت از دندان‌هایشان آموزش دهیم تا از مشکلات دندانی مانند ابتلا به عفونت جلوگیری کنیم.”

 

جمع‌بندی

عفونت یا آبسه دندان به خودی خود از بین نمی‌رود. اگر درمان نشود، ممکن است به بدن شما سرایت کند و علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد کند. دندانپزشک شما می‌تواند عفونت دندان را از طریق درمان‌هایی مانند تخلیه چرک، کشیدن دندان، تجویز آنتی بیوتیک‌ها یا برداشتن کانال ریشه درمان کند.

اکثرعلائم عفونت دندان شامل دردهایی است که به فک، گوش، سر و غدد لنفاوی شما منتقل می‌شود. علاوه بر این، شما می‌توانید بوی بد یا طعم ترش را در دهان خود احساس کنید. عفونت شما ممکن است با تب همراه باشد. علائمی که در خود میبینید، به شیوه مبارزه بدن با عفونت بستگی دارد. همچنین ممکن است متوجه جوشی روی لثه یا دندان خود شوید که در صورت ترکیدن، چرک و باکتری از آن بیرون می‌آید. اگر به عفونت مبتلا شوید، خوردن یا نوشیدن غذاهای سرد و گرم یا حتی بازکردن دهان شما برایتان سخت شود. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی نامرئی به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

در آخر به این نکته توجه کنید که حتی اگر دردتان از بین رفت، به این معنا نیست که عفونت برطرف شده است. عفونت می‌تواند اعصابی را که باعث درد دندان می‌شوند از بین ببرد و در صورت عدم درمان، به سایر بخش‌های بدن سرایت کند. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

 

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید