درمان ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

طول درمان ارتودنسی دندان چقدر است؟ | نکاتی مهم درباره آن

در این مطب قصد داریم به بررسی موضوع طول درمان ارتودنسی بپردازیم. قبل از هر چیز باید بدانیم که ارتودنسی یک درمان در دندانپزشکی است که باید توسط متخصصان مجرب انجام شود تا بهترین و مناسب‌ترین روش درمان برای هر بیمار انتخاب و انجام شود.

دوره درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ وضعیت دهان و دندان در هر فردی کاملا متفاوت است که پاسخ دادن به این سوال را دشوار می‌کند. اگرچه هر بیمار پیچیدگی و موقعیت شخصی خاص خود را دارد، اما به حالت کلی طول دوره درمان به عواملی وابسته است که در این مقاله آن‌‌ها را موردبحث قرار داده‌ایم.

عوامل مؤثر بر طول درمان ارتودنسی

عوامل مختلفی بر طول درمان ارتودنسی اثر می‌گذارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: میزان پیچیدگی مشکل بیمار، نوع روش درمانی ارتودنسی، سن بیمار، همکاری بیمار و رعایت بهداشت دهان و دندان. در زیر در مورد هرکدام توضیح مختصری آورده‌ایم.

میزان پیچیدگی مشکل بیمار از عوامل موثر بر طول درمان ارتودنسی

یکی از فاکتورهای اصلی که در طول مدت درمان ارتودنسی باید در نظر گرفته شود، میزان پیچیدگی مشکل دندانی است که بیمار با آن سروکار دارد. اگر بیمار یک مشکل ساده داشته باشد، طول درمان او همیشه کمتر از کسی است که مشکل پیچیده‌تری دارد.

سن بر طول درمان ارتودنسی تاثیر می‌گذارد

مهم است که بدانید سن بسیار با طول مدت درمان مرتبط است. در ارتودنسی کودکان، داشتن دندان‌های محکم‌تر، تصحیح مشکلات مال اکلوژن را آسان‌تر می‌کند، زیرا استخوان‌ها به طور کامل رشد نکرده و انعطاف‌پذیرتر برای حرکت هستند. به همین دلیل مواقعی وجود دارد که اصلاح دندان نیش کودک راحت‌تر است.

“اما همیشه درجه پیچیدگی مشکل را حتی در کودکان در نظر بگیرید. بدیهی است که اگر مشکل پیچیده‌تری وجود داشته باشد، درمان بیشتر طول می‌کشد.”

در مورد بزرگسالانی که قبلا به بلوغ دهانی رسیده‌اند، اصلاح دندان‌ها کمی سخت‌تر است زیرا استخوان‌ها از انعطاف کمتری برخوردارند و به راحتی تغییر نمی‌کنند.

مزیتی که درمان در بزرگسالی دارد این است که سطح همکاری بیمار و بهداشت و مراقبت دهان و دندان او برای موفقیت‌آمیز بودن درمان بیشتر است.

انواع روش درمانی بر طول درمان ارتودنسی موثر است

ارتودنسی به تراز کردن دندان برای حل مشکلات بایت و غیره کمک می‌کند. روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که بر طول درمان ارتودنسی اثر می‌گذارند. اما جالب‌ترین چیز این است که بدانید کدام نوع ارتودنسی برای چه کسی مناسب است.

در مقالات قبلی در مورد انواع مختلف ارتودنسی از جمله ارتودنسی سنتی با بریس‌های فلزی، لینگوال، سرامیکی و نامرئی با الاینرهای شفاف صحبت کرده‌ایم.

بدون شک، ارتودنسی نامرئی سریع‌ترین روش است، زیرا پیشرفت تکنواوژی کمک می‌کند تا درمان بسیار موثرتر از روش های سنتی باشد. اولین نمونه‌ای که این گفته را تایید می‌کند، قالب دیجیتالی دندان با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی است که یکی از خلاقانه‌ترین راه‌حل‌ها در حوزه ارتودنسی است که برای بیمار بسیار راحت‌تر از قالب‌گیری با گچ در گذشته است. دوم اینکه الاینرها میلی متری هستند و هر الاینری عملکرد خود را دارد و این فناوری به شما کمک می‌کند تا مراحل درمان برای رسیدن به یک لبخند زیبا را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: انواع روش‌های ارتودنسی

همکاری بیمار، عاملی مؤثر بر طول درمان ارتودنسی

یک بیمار که با متخصص در طول درمان همکاری کند، یک گزینه بسیار مؤثر و حیاتی است. می‌دانیم که هر روش درمانی ارتودنسی طول درمان‌های خاص خود را دارد، اما همکاری بیمار زمان واقعی آن را تعیین می‌کند. نیاز به پشتکار و صبوری و همچنین رعایت بهداشت زیاد دارد که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد، زیرا عاملی است که نیاز به یک پاراگراف جداگانه دارد.

بهداشت، عاملی مهم در طول درمان ارتودنسی

بدون شک رعایت بهداشت در هر درمان دندانپزشکی ضروری است. رعایت بهداشت دهان ما می‌تواند باعث افزایش سرعت پیشرفت روند درمان شود و عدم رعایت آن برعکس می‌تواند درمان را طولانی‌تر، پیچیده‌تر و حتی خطرناک‌تر کند.

بهداشت دهان و دندان از آن جهت ضروری است که دهان و لثه ما به هیچ وجه آسیب نبیند. ارتودنسی تمام دندان‌ها را حرکت می‌دهد و به آنها جان تازه‌ای می‌بخشد. ما باید به لثه‌هایمان کمک کنیم تا به شیوه ای سالم و متعادل با این وضعیت جدید سازگار شوند.

بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده مانند التهاب لثه یا پریودنتیت ایجاد شوند.

حداقل و حداکثر طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

همانطور که قبلا گفتیم، هر دهان یک دنیای جدا است و هر مورد منحصر به فرد است. افرادی هستند که تنها به 3 ماه زمان نیاز دارند تا به تغییر مورد نظر خود دست یابند و فقط باید چند نکته را در دندان های خود اصلاح کنند؛ در عوض طول درمان برخی دیگر ممکن است تا 2 سال به طول بینجامد زیرا گاهی اوقات برای به دست آوردن نتیجه مناسب باید از تکنیک‌های مختلف استفاده شود. پس نمیتوان به طول دقیق زمانی برای طول درمان ارتودنسی در نظر گرفت.

اهمیت استفاده از نگدارنده پس اتمام طول درمان ارتودنسی

چیزی که حتی از خود درمان ارتودنسی مهمتر است، شیوه مراقبت از دندان پس از اتمام دوره درمان است! خیلی ها با این مشکل روبه رو هستند که چند سال قبل تحت درمان ارتودنسی بوده‌اند اما پس از پایان درمان، به تدریج دندان‌ها شروع به حرکت کرده‌اند. دلیل آن عدم استفاده صحیح از نگهدارنده‌ها برای حفظ لبخندی است که به دست آورده بودند.

دندان‌ها در طول زندگی به طور مداوم حرکت می‌کنند و این چیزی است که حتی ارتودنسی نیز نمی‌تواند آن را متوقف کند. به همین دلیل است که تنها موردی که اهمیت دارد طول درمان ارتودنسی نیست بلکه پس از آن نیز باید برای حفظ نتیجه‌ای که گرفته‌ایم، از نگهدارنده‌ها استفاده کنیم. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی الاینر به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

جمع‌بندی

اکنون شما عوامل مؤثر بر طول درمان ارتودنسی را می‌شناسید و می‌توانید تا حدودی مدت زمان لازم برای درمان خود را حدس بزنید اما برای دستیابی به زمان دقیق لازم است حتما با یک متخصص مشورت کنید. همانطور که گفتیم، زمان درمان با توجه به نوع مال اکلوژن و گزینه های درمانی متفاوت است. متخصص ارتودنسی، ویژگی‌های بیمار و … همگی در تعیین زمان درمان تعیین‌کننده هستند. در حالی که تأثیرات ارائه شده توسط دستگاه‌های ارتودنسی و روش‌های مورد استفاده برای سرعت بخشیدن به حرکت دندان زیاد مؤثر به نظر نمی‌رسد، استراتژی‌های بالینی ساده می‌تواند به کنترل و کوتاه کردن زمان درمان ارتودنسی کمک کند.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید