نکاتی که باید درباره طول درمان ارتودنسی نامرئی بدانید

نکاتی مهم درباره طول درمان ارتودنسی نامرئی

روش درمانی ارتودنسی نامرئی به یک جایگزین محبوب برای روش سنتی در میان نوجوانان و بزرگسالان تبدیل شده است. از این رو در ذهن بسیاری از افراد سوالاتی در مورد طول درمان ارتودنسی نامرئی ایجاد شده است که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. این درمان به وسیله الاینرهای شفاف و تقریبا نامرئی انجام می‌شود که یک طرح سفارشی برای دندان‌های شما است. پس از اتمام دوره اولیه درمان، نتایج حاصل از ماه‌ها استفاده از الاینرهای شفاف به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تا آخر عمر باقی بمانند.

طول درمان ارتودنسی نامرئی

هر طرح درمانی در ارتودنسی نامرئی بسته به دندان شما منحصر به فرد است. متخصص ارتودنسی یک طرح درمانی سفارشی که شامل استفاده از یک سری الاینرهای نامرئی است، ایجاد خواهد کرد. هر دو هفته، مجموعه الاینرهای جدید روی دندان بیمار نصب می‌شود که هر مجموعه به تدریج برای تقویت حرکت دندان‌ها، فشار اعمال می‌کنند.

“برای اینکه دندان‌ها به تدریج به موقعیت موردنظر حرکت کنند، الاینرها باید به مدت 22 ساعت در روز استفاده شوند. شما می‌توانید هنگام خوردن، نوشیدن و مسواک زدن آن‌ها را بردارید.”

بیماران باید هر چهار تا شش هفته یکبار به ارتودنتیست خود مراجعه کنند تا از پیشرفت درمان اطمینان حاصل کنند. در مورد طول درمان ارتودنسی نامرئی می‌توان گفت که به طور متوسط، درمان حدود 12 ماه طول می‌کشد.

درمان ارتودنسی نامرئی چگونه انجام می‌شود؟

در روش درمانی ارتودنسی نامرئی، الاینر نوعی تراز کننده است که از پلاستیکی شفاف تشکیل شده است و با اعمال فشار، دندان‌های شما را به آرامی مرتب می‌کند. الاینرها باید 20 تا 22 ساعت در روز استفاده شوند و فقط برای غذا خوردن و مسواک زدن دندان‌ها برداشته می‌شوند.

متخصص ارتودنسی در ویزیت اولیه به یکی از این دو روش عمل می‌کند:

  • تصاویر سه بعدی مخصوصی از دهان بیمار می‌گیرد
  • قالب‌های گچی از دندان‌های بیمار می‌گیرد

سپس از آن‌ها برای ایجاد الاینر برای دندان‌های بیمار استفاده می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مزایای ارتودنسی نامرئی

عوامل مؤثر بر طول درمان ارتودنسی نامرئی

طول درمان ارتودنسی نامرئی برای هر کسی متفاوت است و ممکن است درمان برخی در 6 ماه به پایان برسد و برخی دیگر تا چند سال به طول بینجامد.

چند عامل مختلف وجود دارد که ممکن است زمان درمان شما را افزایش دهد:

نوع مشکل و میزان پیچیدگی آن

نوع مشکل دندانی یا میزان پیچیدگی آن تعیین می‌کند که چه مدت باید از الاینر استفاده کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید. متخصص ارتودنسی می‌تواند تخمین زمان بهتری برای مورد خاص شما ارائه دهد.

سن

وقتی جوان‌تر هستید، دندان‌های شما راحت‌تر حرکت می‌کنند و تراز می‌شوند. به همین دلیل است که به صورت کلی درمان ارتودنسی در بین دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان بسیار رایج است.

“آیا این بدان معناست که دندان‌های شخص بالغ را نمی‌توان صاف کرد؟ خیر! فقط به این معنی است که بسته به سن شما ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.”

میزان پایبندی به طرح درمانی

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بر طول درمان ارتودنسی نامرئی تأثیر بگذارد، این است که چقدر بادقت به برنامه درمانی پایبند هستید و به توصیه‌های متخصص خود عمل می‌کنید. همانطور که قبلا اشاره کردیم هر مجموعه الاینر برای حرکت دادن دندان‌ها در یک زمان تعیین‌شده طراحی شده‌اند.

این بدان معنی است که وقتی یک دندان در یک راستا قرار گرفت و زمان حرکت دندان بعدی فرا رسید، باید الاینرها را عوض کنید. معمولا یک برنامه مشخص برای این کار وجود دارد و اگر آن را رعایت نکنید، درمان شما احتمالاً طولانی‌تر خواهد بود. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی الاینر به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

طول درمان ارتودنسی نامرئی برای حذف فاصله بین دندان چقدر است؟

می‌توان از الاینرها برای حذف فاصله بین دندان‌ها استفاده کرد، البته محدودیت‌هایی وجود دارد. حداکثر اندازه شکاف 6 میلی‌متری برای الاینر ممکن است نزدیک به 24 ماه طول بکشد و یک شکاف کوچک به بازه زمانی درمان کوتاه‌تری نیاز دارد. اگر یک یا چند شکاف در ردیف بالا یا پایین با فاصله بیش از 6 میلی‌متر وجود داشته باشد، استفاده از الاینر در بستن شکاف موثر نخواهد بود.

طول درمان ارتودنسی نامرئی برای دندان‌های شلوغ چقدر است؟

اگر شلوغی خفیف باشد، درمان شلوغی با روش ارتودنسی نامرئی 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. هر چه شلوغی دندان‌ها بیشتر باشد، طول درمان ارتودنسی نامرئی بیشتر خواهد بود. در موارد شلوغی بیش از حد، ممکن است ارتودنسی نامرئی بهترین گزینه درمانی نباشد. این به متخصص ارتودنسی بستگی دارد که نظر حرفه‌ای خود را ارائه دهد.

آیا طول درمان ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان بیشتر است؟

بسیاری از افراد بزرگسال می‌پرسند “چقدر طول می‌کشد از طریق ارتودنسی نامرئی دندان‌های بزرگسالان تراز شود؟”

ارتودنسی نامرئی لزوما برای بزرگسالان در مقایسه با کودکان یا نوجوانان بیشتر طول نمی‌کشد. همه افراد متفاوت هستند و دهان برخی افراد دارای دندان‌هایی هستند که به راحتی حرکت می‌کنند، در حالی که برخی افراد دندان‌هایی دارند که حرکت دادن آن‌ها کمی سخت‌تر است و نمی‌توان گفت سن عامل تعیین‌کننده‌ای در طول درمان است.

زمان توصیه شده روزانه برای استفاده از الاینر

بسیاری از افرادی که روش درمانی ارتودنسی نامرئی را انتخاب می‌کنند، از بابت اینکه می‌توانند دستگاه ارتودنسی را جابه‌جا کنند بسیار خوشحال می‌شوند زیرا بریس‌های فلزی استاندارد این اجازه را نمی‌دهند؛ اما چیزی که بسیاری از بیماران نمی‌دانند این است که الاینرهای شفاف باید هر روز 22 تا 23 ساعت در روز استفاده شوند تا موثر باشند.

قبل از اینکه کسی در مورد انتخاب روش درمانی ارتودنسی نامرئی تصمیم بگیرد، باید از خود بپرسد که «آیا من به اندازه کافی نظم و انضباط دارم که بتوانم 22 ساعت در روز از الاینرها استفاده کنم؟» اگر در مورد توانایی خود در این مورد تردید دارند، سایر درمان‌های ارتودنسی ممکن است گزینه بهتری باشند.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید بدانید طول درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است، بهترین پاسخ ممکن این است: بستگی دارد! هیچ بازه زمانی دقیقی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت و تنها راه فهمیدن طول درمان دقیق مراجعه به متخصص ارتودنسی و تخمین زمان توسط او خواهد بود. ارتودنسی نامرئی مزایای بسیاری دارد و به صورت کلی دوره درمان بدون درد و راحت‌تری را با آن می‌توان تجربه کرد حتی اگر طولانی باشد! امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید