چه سنی برای ارتودنسی دندان مناسب است

سن مناسب برای ارتودنسی دندان

در این مطلب قصد داریم به موضوع کاربردی و مهم سن مناسب برای ارتودنسی بپردازیم. در حالی که هیچ زمان دقیق ایده‌آلی برای ارتودنسی وجود ندارد، یک بازه زمانی وجود دارد که کودکان در آن کاندیدای خوبی برای شروع درمان ارتودنسی خواهند بود. این بازه بر اساس تعدادی از عوامل مانند شدت مشکل، نوع درمان مورد نیاز، وضعیت دندان‌های موجود در دهان و موارد دیگر متفاوت است. اگر مایل هستید در رابطه با بهترین سن برای ارتودنسی اطلاعات بیشتر کسب کنید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

سن مناسب برای ارتودنسی چه سنی است؟

بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی زمانی است که دندان‌های شیری افتاده و اکثر دندان‌های دائمی رشد کرده‌اند. این زمان معمولاً بین 10 تا 14 سالگی است. با این حال، زمان دقیق به وضعیت رشد دندان‌ها بستگی دارد. دندان‌های هر فرد متفاوت است، بنابراین سن خاصی که برای شروع درمان بهترین باشد وجود ندارد. عوامل متعددی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری برای شروع درمان ارتودنسی، آن‌ها را در نظر بگیریم. اما قبل از پرداختن به آن، سه نکته مهم وجود دارد که باید بدانید:

1. دندان‌های دائمی از حدود 6 سالگی شروع به رشد می‌کنند

اولین دندان‌های دائمی که رشد می‌کنند، دندان‌های آسیاب هستند. دندان‌های ثنایای مرکزی (دندان‌های جلویی) اولین دندان‌هایی هستند که جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند.

2. حدود 6-5 سال طول می‌کشد تا دندان‌های شیری کاملا با دندان‌های دائمی جایگزین شوند

اکثر کودکان در حدود سنین 12 تا 13 سالگی مجموعه کامل دندان‌های دائمی خود را خواهند داشت.

3. سن کودک همیشه شاخص دقیق رشد دندانی نیست

این بدان معنی است که در برخی از کودکان دندان‌ها به سرعت رشد می‌کنند در حالی که در برخی دیگر اینگونه نیست. دیدن یک کودک 9 ساله با مجموعه کامل دندان‌های دائمی و یک کودک 15 ساله با چندین دندان شیری در دهان غیرمعمول نیست. دلایل مختلفی برای تاخیر در رشد دندان وجود دارد و در بیشتر موارد تا زمانی که دندان‌های دائمی در نهایت رشد داشته باشند، نگران‌کننده نیستند.

درمان ارتودنسی و شروع آن به کودکان محدود نمی‌شود؛ یعنی سن مناسب برای ارتودنسی لزوما سن پایین نیست. اگر در کودکی قادر به انجام درمان ارتودنسی نبودید یا در آن زمان به آن نیاز نداشتید، مطمئنا می‌توانید این کار را در بزرگسالی انجام دهید. اگر نگران این هستید که بریس‌های فلزی سنتی بیش از حد جلب‌توجه می‌کنند، درمان ارتودنسی نامرئی توسط الاینرهای شفاف گزینه‌ای است که این مشکل را حل کرده است. با ارتودنسی نامرئی، شما از یک سری پلاک‌های پلاستیکی شفاف استفاده می‌کنید که می‌توانید آن‌ها را برای خوردن، نوشیدن و مسواک زدن از دهان خود خارج کنید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی الاینر به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

سن مناسب برای ارتودنسی همیشه سن پایین و در کودکی نیست

تصور بیشتر افراد این است که سن مناسب برای ارتودنسی، کودکی است اما همیشه اینگونه نیست! درست که دلایلی برای ارجح بودن درمان زودهنگام ارتودنسی وجود دارد، اما اکثر کودکان در این سن کم از بریس‌ها بیزارند و به سختی می‌توان آن‌ها را متقاعد به استفاده از دستگاه ارتودنسی کرد. علاوه بر آن، مزایای درمان زودهنگام ارتودنسی محدود است، در نتیجه ممکن است یک دوره درمانی دیگر(فاز دوم درمان) لازم شود. این باعث افزایش طول مدت و هزینه کلی درمان می‌شود.

با این وجود، حتی اگر شروع درمان را در این سن توصیه نکنیم، لازم است کودک تحت نظر متخصص ارتودنسی باشد. زیرا متخصص می‌تواند رشد دندانی او را تا زمانی که برای درمان ارتودنسی آماده شود، مشاهده و ارزیابی کند. این کار باعث می‌شود متخصص یک راهنمای رشد داشته باشد.

کسب اطلاع از سن مناسب برای ارتودنسی چه مزیتی دارد؟

اگر از بهترین سن برای ارتودنسی آگاه شویم می‌توانیم درمان را به موقع شروع کنیم. شروع درمان ارتودنسی در زمان مناسب طول درمان را به حداقل می‌رساند و نتایج درمان را بهبود می‌بخشد. با تشخیص و برنامه‌ریزی مناسب، درمان ارتودنسی می‌تواند آسان‌تر، راحت‌تر و کوتاه‌تر باشد. از سوی دیگر، زمان‌بندی نامناسب ممکن است منجر به یک درمان طولانی (بیش از 2 سال) با تجربه‌ای تلخ و کسب نتایج نامطلوب شود.

بهترین سن برای مراجعه به متخصص ارتودنسی و انجام بررسی وضعیت دندان چه سنی است؟

برای کسب اطلاع از سن مناسب برای ارتودنسی، معمولا توصیه می‌شود که از کودکی مراجعه به متخصص انجام شود. بهتر است تا هفت سالگی ارزیابی دندان‌ها انجام شده باشد. متخصص ارتودنسی وضعیت دندان‌های کودک را ارزیابی می‌کند و مشکلاتی که نیاز به اصلاح دارند را تشخیص می‌دهد. ارزیابی زودهنگام توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند به شناسایی مشکلات دهانی که در سنین پایین‌تر راحت‌تر رفع می‌شوند، کمک کند و این امر می‌تواند منجر به کوتاه شدن طول دوره درمان شود.

برخی از متخصصان ارتودنسی روش دومرحله ای را توصیه می‌کنند، که در آن برخی از درمان‌های ارتودنسی در حالی که کودک هنوز دندان‌های شیری را دارد، با استفاده از وسایل مخصوص انجام می‌شود. در برخی موارد این کار باعث کوتاه شدن دوره درمان می‌شود. با این حال، برخی دیگر از متخصصان ارتودنسی با این رویکرد مخالف هستند و معتقدند که شما باید درمان ارتودنسی را تنها زمانی شروع کنید که دندان‌های دائمی کامل شده باشند و فقط با استفاده از بریس یا دیگر ابزارهای ارتودنسی درمان انجام شود.

برخی از مسائل اولیه که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند عبارتند از شلوغی بیش از حد دندان‌ها، اوربایت، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت.

در چه مواردی لازم است درمان ارتودنسی را انجام دهیم؟

علاوه بر اصلاح دندان‌های کج، تعدادی از مشکلات وجود دارد که ممکن است برای حل آن‌ها نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشید:

دندان قروچه

مشکلات تراز فک

بیماری‌های لثه

مشکل در جویدن

اگر در مورد هر یک از این موارد نگران یا مردد هستید، با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا ببینید آیا به درمان نیاز است یا خیر.

سن مناسب برای ارتودنسی در کودکان

سن مناسب برای ارتودنسی کودکان، قبل از افتادن آخرین مجموعه دندان‌های آسیاب آن‌ها است. بازه زمانی برای افتادن آخرین دندان‌های آسیاب در کودکان متغیر است، اما معمولا برای اکثر کودکان بین 12 تا 14سال است. شروع قبل از این بازه (وجود تعداد زیادی دندان شیری) ممکن است منجر به درمان طولانی‌تر و پیامدهای بالقوه منفی بیشتری شود. از سوی دیگر، شروع درمان خیلی دیر می‌تواند گزینه‌های درمانی خاصی را که بر رشد فک متکی هستند، دشوارتر و گاهی غیرممکن کند و در مواردی ممکن است حتی جراحی فک لازم شود. تنها راه برای جلوگیری از این مسائل مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی برای ارزیابی رشد و شروع درمان در زمان مناسب است.

جمع‌بندی

به صورت کلی عدد دقیقی برای سن مناسب برای ارتودنسی وجود ندارد اما ضروریست که از کودکی وضعیت دندان‌ها توسط متخصص ارتودنسی ارزیابی و بررسی شوند. پس اگر به دندان‌های کودک خود نگاه می‌کنید و کوچکترین ایراد در تراکم یا شیوه قرارگیری آن‌ها مشاهده می‌کنید، در اسرع وقت کودک خود را نزد یک متخصص ارتودنسی ببرید تا وضعیت دندان‌ها را بررسی و به شما راهنمایی و توصیه‌های لازم را ارائه دهد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی را برده باشید و برایتان مفید بوده باشد.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید