روکش دندان و ارتودنسی

روکش دندان و ارتودنسی

روکش دندان و ارتودنسی برای افرادی که دندان‌های نامرتب و بد شکل دارند و از این موضوع رنج برده اند بسیار مناسب است، این افراد در اغلب موارد ارتودنسی را برای زیباسازی دندان‌های خود به کار می‌برند. در این زمان ممکن است تداخل ارتودنسی و روکش دندان رخ دهد که در این مقاله به این مبحث خواهیم پرداخت. ذهنیتی که در میان عموم مردم جامعه وجود دارد این است که ارتودنسی تنها برای زیباسازی دندان‌ها مفید است اما می‌دانید نامنظم و بد شکل بودن دندان‌ها تاثیری بر روی سلامت جسم خواهد گذاشت هر متخصص ارتودنسی مجرب در جلسات مشاوره بیمار باید تمامی دلایل نیاز به ارتودنسی را برای او توضیح بدهد. متاسفانه آمار نشان داده است که افراد با دندان ‌ای نامرتب به مشکلات گوارشی زیادی مبتلا می‌شوند چرا که نمی‌تواند غذا را به خوبی بجوند. در این مقاله سعی داریم که کاربرد و مزایای روکش دندان و ارتودنسی را بیشتر توضیح دهیم.

 

بهترین روش‌های روکش دندان و ارتودنسی

هنگامی که صحبت از روش‌های ارتودنسی برای دندان‌های روکش شده به میان می‌آید، درمان ارتودنسی ایده‌آل برای دندان‌های روکش شده ممکن است به عوامل مختلفی مانند شدت ناهماهنگی یا مال اکلوژن، نوع روکش‌های مورد استفاده و ترجیحات بیمار بستگی داشته باشد. برخی از روش‌های ارتودنسی که معمولا برای بیماران دارای روکش استفاده می‌شود عبارتند از:

  • ترازهای شفاف: ترازهای شفاف، مانند اینویزیلاین، گزینه ای عالی برای بیماران دارای روکش هستند، زیرا عملاً نامرئی هستند و می‌توان آنها را برای خوردن، نوشیدن و مسواک زدن برداشت.
  • بریس‌های لینگوال: بریس‌های لینگوال مشابه بریس‌های سنتی هستند، اما در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند کمتر دیده شوند. این می‌تواند گزینه خوبی برای بیمارانی که روکش دارند و نمی‌خواهند بریس‌ها قابل رویت باشند، باشد.
  • بریس‌های سرامیکی: بریس‌های سرامیکی مانند بریس‌های فلزی سنتی عمل می‌کنند، اما از مواد همرنگ یا شفاف ساخته شده‌اند که کمتر به چشم می‌آیند.
  • نگهدارنده‌ها: ریتینرها گزینه خوبی برای بیمارانی هستند که ناهماهنگی جزئی دارند یا کسانی که درمان ارتودنسی را تکمیل کرده‌اند اما می‌خواهند نتایج خود را حفظ کنند.

مهم است که با یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید. آنها می‌توانند سلامت دندان شما را ارزیابی کنند و بر اساس شرایط خاص شما توصیه‌هایی را ارائه کنند.

 

ارتباط روکش دندان و ارتودنسی

روکش دندان و ارتودنسی دو روش درمانی مختلف دندانی هستند که می‌توانند برای بهبود ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که هر دو روش درمانی می‌توانند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند، اما برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند. روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند. از ونیرها می‌توان برای پوشاندن انواع عیوب آرایشی مانند براده‌ها، ترک‌ها، تغییر رنگ یا فاصله ناهموار استفاده کرد. روکش‌ها معمولاً از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند و با استفاده از سیمان دندانی به دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

از طرف دیگر ارتودنسی شاخه‌ای از دندانپزشکی است که بر اصلاح نامرتبی دندان‌ها و فک‌ها تمرکز دارد. درمان ارتودنسی می‌تواند شامل استفاده از بریس‌ها، تراز کننده‌های شفاف یا سایر وسایل دندانی باشد تا به تدریج دندان‌ها را در موقعیت صحیح قرار دهند. در حالی که روکش ها و ارتودنسی درمان‌های متفاوتی هستند، اما بین این دو همپوشانی وجود دارد. در برخی موارد، درمان ارتودنسی ممکن است قبل از گرفتن روکش توصیه شود تا ناهماهنگی شدیدتر یا مشکلات فاصله گذاری را اصلاح کند. در موارد دیگر، روکش‌ها ممکن است به عنوان راهی برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که پس از درمان ارتودنسی هنوز کمی نامرتب هستند، توصیه شود.

در نهایت، تصمیم به استفاده از روکش یا ارتودنسی (یا هر دو) به عوامل مختلفی از جمله اهداف بیمار، شدت مشکلات دندانی و توصیه های دندانپزشک یا ارتودنسی بستگی دارد.

 

انجام ارتودنسی بر روی روکش دندان

با توجه به آنچه گفته شد اکنون این سوال پیش می آید که آیا کسانی که روکش دندان را انجام داده‌اند می‌توانند به سراغ عمل ارتودنسی بروند یا خیر؟ مسلما این افراد از این نعمت بی بهره نخواهند بود. در زمان انجام ارتودنسی هر متخصص ارتودنسی مجرب ابتدا تمامی تصاویر لازم از دندان‌ها و فک بیمار را تهیه می‌کند تا اطلاعات کافی جهت انتخاب روش ارتودنسی و محل قرار دادن براکت‌ها را به دست بیاورد. برای مثال همین تصاویر کمک می‌کند تا ارتودنتیست بتواند در مورد دندان‌های روکش شده بهتر تصمیم بگیرد. به هر حال این دندان‌ها هم باید مرتب شوند از طرفی قراردادن براکت  بر روی روکش دندان مشکلاتی همچون عدم چسبندگی مناسب براکت بر روی دندان را دارد. لذا در این زمان ارتودنتیست باید از تکنیک‌هایی برای انجام ارتودنسی در مورد روکش دندان انجام دهد. مهمترین ترفندهایی که هر متخصص ارتودنسی مجرب می‌تواند در مورد تداخل ارتودنسی و روکش دندان انجام دهد عبارتند از:

  • گاهی اوقات ارتودنتیست لازم می‌داند از بندهای ارتودنسی کمک بگیرد تا دندان‌های روکش شده بتوانند در جریان ارتودنسی بدون آسیب به روکش، مرتب شوند.
  • اما ممکن است چند دندان کنار هم روکش شده باشند در نتیجه متخصص ارتودنسی مجرب بعد از بررسی تصاویر و عکس‌های به دست آمده از دندان‌ها صلاح می‌داند که روکش دندان‌های مجاور تراشیده شده و جدا شوند تا قرار دادن براکت به راحتی صورت گیرد. در چنین مواردی باید بعدا روکش‌ها تعویض گردد.
  • برای اچ کردن سطح باکال روکش نمی‌توان از اسید فسفوریک استفاده کرد باید از اسید HF استفاده گردد.

 

در نهایت ما به شما توصیه‌ای خواهیم داشت تا روند ارتودنسی و روکش دندان به خوبی پیش برود. پیشنهاد می‌شود در صورتی که هنوز عمل روکش دندان را انجام نداده‌اید و قصد دارید ارتودنسی هم انجام شود، ارتودنسی دندان را در اولویت قرار دهید تا تداخل روکش دندان و ارتودنسی صورت نگیرد. و یا در صورتی که نیاز به کشیدن دندان در ارتودنسی وجود دارد دندانی که نیاز به روکش دارد کشیده شود.

 

مشکلات استفاده از ارتودنسی روی دندان روکش شده

ارتودنسی یک درمان دندانپزشکی است که شامل جابجایی دندان‌ها در موقعیت صحیح خود است. درمان ارتودنسی می‌تواند شامل استفاده از بریس‌ها، ترازهای شفاف یا سایر وسایل دندانپزشکی باشد. از سوی دیگر، دندان‌های روکش شده به دندان‌هایی گفته می‌شود که با روکش یا روکشی مانند پرسلن یا رزین کامپوزیت پوشانده شده‌اند.

در حالی که درمان ارتودنسی می‌تواند در اصلاح نامرتب دندان‌ها و بهبود سلامت دندان‌ها بسیار موثر باشد، برخی مشکلات احتمالی وجود دارد که هنگام استفاده از ارتودنسی بر روی دندان‌های روکش دار ایجاد می‌شود. این مشکلات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب به روکش: براکت‌ها و سیم‌های مورد استفاده در درمان ارتودنسی می‌توانند به دندان‌ها فشار وارد کنند که می‌تواند باعث آسیب به روکش شود. این می‌تواند منجر به ترک یا بریدگی در پوشش شود که ظاهر دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • مشکل در باندینگ: در برخی موارد، دستگاه‌های ارتودنسی ممکن است در اتصال به دندان‌های روکش شده مشکل داشته باشند که می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی درمان ارتودنسی شود.
  • دشواری در تمیز کردن: تمیز کردن دندان‌های روکش شده در اطراف دستگاه‌های ارتودنسی دشوارتر است، که می‌تواند خطر پوسیدگی یا سایر مشکلات دندانی را افزایش دهد.
  • زمان درمان طولانی‌تر: درمان ارتودنسی روی دندان‌های روکش‌شده گاهی اوقات می‌تواند بیشتر از دندان‌های طبیعی طول بکشد، زیرا دندان‌های روکش‌شده ممکن است به زمان و مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که سالم و به خوبی نگهداری می‌شوند.

اگر دندان‌های روکش دار دارید و در حال بررسی درمان ارتودنسی هستید، مهم است که با یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط مشورت کنید. متخصص ارتودنسی شما می‌تواند سلامت دندان های شما را ارزیابی کند و با در نظر گرفتن نوع پوشش استفاده شده و شدت ناهماهنگی، توصیه‌هایی را بر اساس وضعیت خاص شما ارائه دهد.

همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی نامرئی به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله روکش دندان و ارتودنسی و ارتباط آن‌ها را برای شما بیان کردیم و اظهار داشتیم که روکش‌ها برای دندان‌هایی که شکسته، عصب کشی شده و پر شده هستند، یک گزینه‌ی پرکاربرد می‌باشند. اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز دندان روکش شده‌ای ندارید و تازه تمایل دارید که درمان دندان‌هایتان را آغاز کنید، پیشنهاد ما به شما این است که روکش دندان‌هایتان را به بعد از انجام ارتودنسی موکول نمایید. چرا که همان طور که گفتیم، ارتودنسی ممکن است که به روکش‌ها آسیب بزند و براکت‌ها برای قرار گرفتن به تراش دادن روکش‌ها احتیاج داشته باشند، در این صورت تمامی هزینه‌هایی که صرف روکش دندان کرده اید، عملا بی نتیجه خواهد بود. پس سعی کنید که ابتدا ارتودنسی و سپس روکش دندان‌ها را انجام دهید.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید