مراحل درمان ارتودنسی دندان

راهنمای جامع مراحل ارتودنسی | 10 مرحله درمان ارتودنسی

همه افرادی که قصد دارند درمان ارتودنسی را شروع کنند، اغلب مایلند تا در مورد مراحل ارتودنسی اطلاعاتی کسب کنند. تمام درمان‌های ارتودنسی به مراحل مختلفی تقسیم می‌شوند که از اولین تماس با متخصص ارتودنسی تا حل کامل مشکل دندانی را شامل می‌شود. فرآیند ارتودنسی شامل یک سری حرکات دندانی است که برای بهبود زیبایی و عملکرد دهان و دندان انجام می‌شود. درمان ارتودنسی به طور معمول حدود 12 تا 24 ماه طول می‌کشد. اما در تمام این مدت برای رسیدن به یک لبخند زیبا و سلامت دهان و دندان چه اقداماتی انجام می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل ارتودنسی دندان ارتودنسی دندان بپردازیم؛ بنابراین اگر تمایل دارید در این باره بیشتر بدانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مراحل ارتودنسی: مراجعه به متخصص

بدیهی است که اولین مرحله شروع درمان ارتودنسی مراجعه به یک متخصص ارتودنسی است. شما هم می‌توانید خودتان به جستجو و تحقیق در میان متخصص‌های ماهر بپردازید هم می‌توانید از طریق دندانپزشک خود به متخصص ارتودنسی ارجاع داده شوید.

مراحل ارتودنسی: ارزیابی و معاینه توسط متخصص

مورد بعدی از مراحل ارتودنسی، ارزیابی وضعیت بیمار توسط متخصص است. بیمار برای ارزیابی کامل فرآیند، باید چندین آزمایش تشخیصی را انجام دهد:

– معاینه بالینی

– رادیوگرافی پانورامیک و سفالومتری جانبی

– اسکنر داخل دهانی

– عکس های داخل دهانی و خارج دهانی

دندانپزشک نتایج تمام آزمایشات را بررسی می‌کند. سپس پس از تشخیص دقیق، با دقت بررسی می‌کند که کدام درمان ارتودنسی مناسب‌تر است. سپس بهترین روش درمان را برای بیمار انتخاب می‌کند.

مراحل ارتودنسی: برنامه‌ریزی درمان

پس از تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت بیمار، متخصص ارتودنسی گزینه‌های درمانی را بررسی می‌کند، مناسب‌ترین روش درمان را برای بیمار انتخاب می‌کند و یک برنامه شخصی را برای بیمار تنظیم می‌کند و برای او شرح می‌دهد. این مرحله یکی از مهمترین مراحل ارتودنسی دندان به خصوص در ارتودنسی ثابت است.

مراحل ارتودنسی: مشاوره و توصیه دادن متخصص به بیمار

در مرحله ی بعدی از مراحل ارتودنسی، متخصص طرح درمان را برای بیمار توضیح می‌دهد و به او می‌گوید چه تغییراتی ایجاد می‌شود و چگونگی ایجاد این تغییرات را نیز شرح می‌دهد. همچنین به بیمار در مورد مناسب‌ترین دستگاه برای انجام حرکات برنامه‌ریزی شده و دلایل انتخاب آن دستگاه توصیه‌هایی می‌کند.

اگر متخصصی را انتخاب کنید که همیشه به نوآورانه ترین روش‌ها در این شاخه دندانپزشکی توجه داشته است، مطمئن باشید که او همیشه راحت‌ترین گزینه را برای سلامتی، عملکرد صحیح دندان‌ها و زیبایی شما انتخاب خواهد کرد. .

در این مرحله از زمان تخمینی درمان و قیمت و هزینه درمان ارتودنسی نیز مطلع خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه: متخصص ارتودنسی کیست؟

مراحل ارتودنسی: قرار دادن دستگاه ارتودنسی

اکنون در پنجمین مرحله از مراحل ارتودنسی هستیم. اگر درمان با روش ارتودنسی ثابت باشد، ارتودنتیست براکت‌ها را می‌چسباند و اولین قوس (سیم) را قرار می‌دهد. اگردرمان به روش ارتودنسی متحرک باشد، پلاک‌های نامرئی که قابل جابه‌جایی نیز هستند قرار داده می‌شود. به این پلاک‌های متحرک، الاینر می‌گویند. هر الاینر به تجویز و توصیه پزشک یک الی دو هفته روی دندان قرار می‌گیرد و پس از آن یک الاینر جدید نصب می‌شود که حرکات جدیدی را انجام می‌دهد. چه با دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و چه با دستگاه‌های متحرک یا الاینرهای شفاف، تمام دستورالعمل‌های دقیق و لازم برای عملکرد خوب و راحت برای بیمار ارائه می‌شود.

مراحل ارتودنسی: تراز کردن دندان

در این مرحله که بخشی از مراحل ارتودنسی دندان توسط دستگاه ثابت است، دندان‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند و قوس‌های دندانی تراز می‌شوند. نتیجه این مرحله از ارتودنسی تراز شدن دندان‌ها  و اصلاح زاویه‌های ریشه است.

تراز شدن دندان‌ها با تغییر یا تعویض سیم‌های دستگاه ارتودنسی در صورتی که نوع دستگاه انتخاب شده ثابت باشد، حاصل می‌شود. در مورد ارتودنسی متحرک (الاینر شفاف)، برای رسیدن به همان هدف هر یک یا دو هفته یک بار الاینر جدید جایگزین می‌شود.

مراحل ارتودنسی: حرکت دادن دندان‌ها

در این مرحله از مراحل ارتودنسی، دستگاه هر دندان را به موقعیت صحیح حرکت می‌دهد. همچنین در این مرحله در مورد براکت های فلزی، متخصص ارتودنسی با تعویض سیم‌ها و استفاده از ابزارهای ارتودنسی مناسب، نتیجه مورد انتظار را به دست می‌آورد. با انواع دیگری از روش‌های ارتودنسی اعم از ارتودنسی متحرک، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و … نیز عملی معادل انجام می‌شود و نتیجه مطلوب گرفته می‌شود.

مراحل ارتودنسی: بررسی نهایی وضعیت دهان و دندان

در این مرحله متخصص ارتودنسی بررسی می‌کند که نتیجه مطابق انتظار است یا خیر و آخرین اقدامات را قبل از برداشتن دستگاه انجام می‌دهد. اگر نتیجه مطلوب کسب شده باشد، دوره درمان به پایان رسیده و مرحله بعد، برداشتن دستگاه خواهد بود؛ در غیر اینصورت متخصص روند درمان را جهت کسب نتیجه و رسیدن به هدف درمان ادامه خواهد داد.

مراحل ارتودنسی: برداشتن دستگاه ارتودنسی

آخرین مرحله از مراحل ارتودنسی، برداشتن دستگاه است. در این مرحله، پس از گذشت چندین ماه و تمام این مراحل ارتودنسی دندان، متخصص براکت‌ها یا الاینر را بر حسب مورد از دندان جدا می‌کند. اما امکان دارد که این مرحله، آخرین مرحله درمان نباشد! گاهی لازم است پس از اتمام درمان هم‌چنان از نگهدارنده‌هایی برای جلوگیری از بازگشت دندان به موقعیت قبلی استفاده شود. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی شفاف به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

مراحل ارتودنسی: تثبیت کردن دندان‌ها

در برخی موارد آخرین مرحله درمان ارتودنسی شامل این مرحله یعنی تثبیت موقعیت دندان‌ها است. برای این کار از نگهدارنده‌هایی استفاده می‌شود که به تثبیت دندان‌های ترازشده کمک می‌کنند و منجر به لبخندی زیبا می‌شوند.

به این ترتیب، با انجام معاینات منظم و عمل به توصیه‌های متخصص ارتودنسی، می‌توانید لبخندی زیبا و بی‌نقص برای بقیه عمر خود داشته باشید.

این لبخند زیبا همچنین به شما کمک می‌کند تا سال‌ها از سلامت دهان و دندان بهتری برخوردار شوید.

جمع‌بندی

به صورت کلی مراحل ارتودنسی را شرح دادیم و تلاشمان بر این بود تصویر واضح و درستی از آنچه قرار است در طول درمان تجربه کنید را به شما بدهیم. در انتها لازم است بگوییم که دانستن دقیق تمام مراحل درمان ارتودنسی مهم است و توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق درباره روند درمان خود از متخصصان ارتودنسی مجرب مشاوره بگیرید تا بتوانند بسته به مورد درمان مناسب را پیشنهاد داده و مراحل درمان را کامل برایتان شرح دهند.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید