تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک در چیست؟

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک در چیست؟

دانستن تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک معمولا یکی از دغدغه‌های مهم هر کسی است که قصد شروع درمان ارتودنسی را دارد. هر فردی در هر سنی ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به شروع درمان ارتودنسی داشته باشد. این دلایل عبارتند از : شلوغی دندان، مشکلات بایت، دیاستما و غیره. با این حال، امروزه گزینه‌های زیادی در حوزه روش‌های ارتودنسی دندان وجود دارد و گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین انواع مختلف ارتودنسی دشوار است. به همین دلیل، بسیاری از بیماران می‌خواهند بدانند که برای دستیابی به نتایج مطلوب، استفاده از دستگاه ثابت بهتر است یا متحرک؟

در ادامه مقاله درمورد مزایا و معایب ارتودنسی متحرک و همچنین پاسخ سوال بالا صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

ارتودنسی ثابت روشی برای ترتیب دندان‌ها

ارتودنسی ثابت چیست ؟

ارتودنسی ثابت یک روش درمانی است که برای اصلاح و ترتیب دندان‌ها و فک‌ها استفاده می‌شود. در این روش، اجزایی به نام براکت‌ها که از جنس فلزی یا شفاف است توسط چسب به سطح دندان‌ها متصل می‌شوند. سپس سیم‌های فلزی یا میله‌های پلاستیکی به وسیله بندهایی به براکت‌ها بسته می‌شوند. این سیم‌ها و میله‌ها توسط متخصص ارتودنسی تنظیم می‌شوند تا به فشار و کشش مداوم بر دندان‌ها عمل کنند و آن‌ها را به ترتیب درست برسانند. برای اطلاعات بیشتر درمورد این بخش می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.جهت انجام این روش ابتدا باید آشنایی کامل با آن پیدا کنید. جهت آشنایی بیشتر روی لینک ارتودنسی ثابت چیست؟ کلیک کنید.

ارتودنسی متحرک قابلیت جابه‌جایی دارد

ارتودنسی متحرک چیست؟

امروزه انواع مختلفی از دستگاه‌های ارتودنسی برای صاف و مرتب سازی دندان‌ها وجود دارد. ارتودنسی متحرک یکی از این گزینه‌ها هستند. آن‌ها شامل تری‌های پلاستیکی شفاف و مخصوصی هستند که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. دستگاه ارتودنسی متحرک بر خلاف دستگاه ارتودنسی ثابت قابلیت خارج کردن از دهان را دارد و بیمار می‌تواند آن را از دهان خود خارج کند. طراحی دستگاه ارتودنسی متحرک مطابق با دهان بیمار بوده و با برنامه‌ریزی که ارتودنتیست آن را پایه‌ریزی کرده است، روند درمان صورت می‌‌گیرد. قبلا به طور مفصل در مورد ارتودنسی متحرک صحبت کرده‌ایم، اما به طور خلاصه در این روش درمانی، از ابزارهای قابل جابجایی استفاده می‌شود که بیشتر به صورت پلاک، تقویم‌های شفاف و قالب‌های سفیدکاری ساخته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر درمورد جزئیات می‌توانید لینک ارتودنسی متحرک کلیک کنید. در ادامه مقاله با مزایا و معایب ارتونسی متحرک و ثابت آشنا می‌شویم. 

مزایا و معایب ارتودنسی متحرک و ثابت

مزایای و معایب استفاده از بریس‌های ثابت

بریس‌های ثابت یا ارتودنسی ثابت، یکی از روش‌های متداول در درمان ارتودنسی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌ها است. استفاده از بریس‌های ثابت دارای مزایای و معایبی  است که شامل موارد زیر می‌شود:

مزایا:

  • اثربخشی بریس‌های ثابت
  • بریس‌های ثابت می‌توانند مشکلات قابل توجه ارتودنسی را درمان کنند که بریس‌های متحرک نمی‌توانند.
  • نمی‌توانید آن‌ها را بیرون آورده و گم کنید یا پوشیدن آن‌ها را فراموش کنید.
  • گزینه‌های قابل تنظیم وجود دارد، از جمله فولاد ضد زنگ، طلا و گزینه‌های شفاف.

معایب:

  • از آنجایی که بریس‌های ثابت به دندان‌ها متصل می‌شوند، برخی افراد ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی و دلسردی کنند.
  • در حین استفاده از بریس‌های ثابت، برخی غذاها ممکن است برای خوردن دشوار شوند. مثلاً غذاهای سخت و لزج ممکن است در بین براکت‌ها گیر کنند.
  • استفاده از بریس‌های ثابت نیاز به مراقبت و تمیزی دندان‌ها و براکت‌ها دارد. شستشوی دندان‌ها و تمیز کردن براکت‌ها و سیم‌ها درست و به طور منظم انجام شود تا از مشکلات ناشی از تراکم غذا و تراکم باکتری‌ها جلوگیری شود.

همه این معایب قابل مدیریت هستند و با توجه به نکاتی که ارتودنتیست شما می‌دهد، می‌توانید این عوارض را به حداقل برسانید.

مراقبت از ارتودنسی ثابت و متحرک

مزایای و معایب استفاده از بریس‌های متحرک

در ادامه با مزایا و معایب ارتودنسی متحرک آشنا می‌شویم:

مزایا:

  • بریس را در هنگام خوردن غذا، ورزش‌های مشخصی در مدت زمان کوتاهی می‌توانید بردارید. این امر باعث راحتی بیشتر در استفاده از بریس می‌شود.
  • بریس‌های متحرک معمولاً نازک‌تر و کمتر قابل مشاهده هستند نسبت به بریس‌های ثابت.
  • همچنین به  راحتی قابل تمیزکاری هستند.

معایب:

  • معمولاً استفاده از بریس‌های متحرک نسبت به بریس‌های ثابت نیازمند مدت زمان بیشتری است.
  • بریس‌های متحرک کوچک و قابل حرکت هستند، بنابراین وجود احتمال از دست رفتن آن‌ها وجود دارد.
  • استفاده از بریس‌های متحرک ممکن است تأثیری بر راه حرکت دندان‌ها داشته باشد. بستگی به نوع درمان و مشکلات ارتودنسی شما، بریس‌های متحرک ممکن است نتوانند به همان اندازه بر روی حرکت دندان‌ها تأثیر بگذارند که بریس‌های ثابت دارند.
  • در روزهای اول ممکن تغییر در گفتار شما به وجود بیاید، و پس از مدت کوتاهی این مشکل رفع می‌شود.

مشاوره با ارتودنتیست شما می‌تواند به شما کمک کند تا معایب و مزایای استفاده از بریس‌های متحرک در مورد درمان خود را بهتر درک کنید.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

نکته‌های مهم در تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک در استفاده از ابزارها و اقلام درمانی، نوع مشکل، شرایط بیمار و هزینه است. جنس بریس‌های ارتودنسی ثابت از فلز یا سرامیک است. اما جنس دستگاه‌های ارتودنسی نامرئی یا متحرک از مواد پلاستیکی شفافی به نام بیسفنولا است. در ارتودنسی ثابت، بریس‌ها و سیم‌های فلزی یا شفاف بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند و بریس‌ها ثابت بر روی دندان‌ها باقی می‌مانند تا زمان اتمام درمان و لازم است در زمان‌های معین به متخصص مراجعه کنید. اما در ارتودنسی متحرک، از ابزارها و دستگاه‌های قابل حرکت استفاده می‌شود. که قابل حرکت هستند و معمولاً باید در طول روز و شب تا حدی زمان بر روی دندان‌ها قرار بگیرند.  

ناگفته نماند مهمترین وجه تمایز میان ارتودنسی ثابت و متحرک ، زمان مرتب سازی دندان‌هاست. بریس‌های ثابت از طول درمان کوتاه تری برخوردارند و ظرف مدت 1 الی 2 سال ، می‌توانند شدیدترین ناهنجاری‌های دندانی را اصلاح کنند. در حالی که در ارتودنسی متحرک ، مدت زمان درمان با توجه به شدت مشکل طولانی تر است. در صورتی که فرد استفاده منظم از اینویزیلاین‌ها را فراموش کند ، چه بسا مدت زمان صاف و مرتب شدن دندان‌ها نیز طولانی تر شود.

نحوه ساخت بریس‌های متحرک

متخصص ارتودنسی، بر اساس تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس، برداشت  از دندان و سایر اسکن‌های دندان شما، بریس‌های متحرک سفارشی را برای دهان شما می‌سازند. سپس براساس برداشت ازدندان‌ها، مدل‌های سه بعدی از دندان‌ها تهیه می‌شود. این مدل‌ها به‌عنوان قالب برای ساخت بریس مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از قالب مدل دندان‌ها، بریس متحرک با استفاده از مواد ارتودنسی (مانند پلاستیک دندان) ساخته می‌شود. بریس متحرک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و توسط ارتودنتیست تنظیم می‌شود تا به طور دقیق نیرو و فشار لازم را به دندان‌ها و فک‌ها اعمال کند. مواد ارتودنسی قابل تنظیم و قابل انعطاف هستند تا برای هر بیمار به‌طور دقیق تنظیم شوند. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی شفاف به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

نحوه ساخت ارتودنسی‌ ثابت و محرک

بریس‌های متحرک چند بار در روز باید پوشیده شوند؟

تعداد بارهایی که باید بریس متحرک پوشیده شود، به توصیه و دستورات متخصص ارتودنسی وابسته است. عادت‌های پوشاندن بریس متحرک می‌تواند متفاوت باشد و به شرایط خاص هر فرد بستگی دارد. اما به طور عمومی، بریس متحرک باید طول روز و شبانه‌روز (24 ساعت) پوشیده شود، به جز زمانی که برای تمیزکاری دهان و خوردن غذا یا نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، توصیه می‌شود بریس متحرک را حداقل 20-22 ساعت در روز پوشیده نمایید و فقط برای مدت کوتاهی آن را برداشت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد درمان‌های زیبایی دندان چقدر طول می‌کشند؟ روی لینک کلیک کنید.

 

آیا بریس‌های متحرک به اندازه بریس‌های ثابت موثر هستند؟

سوال بسیاری از زیباجویان این است که ارتودنسی متحرک بهتر است یا ثابت، در جواب باید بگوییم هر دو نوع بریس، مزایا و معایب خود را دارند و به منظور اصلاح مشکلات ارتودنسی استفاده می‌شوند. به طور کلی بریس‌های متحرک برای مواردی مناسب هستند که نیاز به تنظیمات و تغییرات متناوب دارند، مانند اصلاح موقعیت دندان‌ها در کودکان در دوران رشد، اصلاح جابجایی‌های کم و متوسط در بزرگسالان، و برای مواردی که نیاز به دفعه‌های تنظیم دوره‌ای دارند. در مقابل، بریس‌های ثابت مناسب برای مواردی هستند که نیاز به اصلاح‌های پیچیده‌تر و قابل تنظیم تر دارند، مانند تغییرات شدید در موقعیت دندان‌ها، تنظیمات بیشتر در جابجایی دندان‌ها، و مواردی که نیاز به کنترل دقیق برای حرکت دندان‌ها دارند.

مراحل انجام ارتودنسی محرک 

در چه شرایطی نمی‌توان از ارتودنسی متحرک بهره برد؟

ارتودنسی متحرک ممکن است در برخی شرایط نامناسب باشد و نتوان از آن بهره برد. اگر شما مشکلات ارتودنسی شدیدی دارید که نیاز به تغییرات و تنظیمات پیچیده و شدید دارند، ارتودنسی متحرک ممکن است نتواند اصلاح مطلوب را ایجاد کند. در این موارد، ارتودنسی ثابت معمولاً بهترین گزینه است. یا در برخی موارد، نیاز به کنترل دقیق و دوره‌ای برای حرکت دندان‌ها وجود دارد. ارتودنسی متحرک امکان تنظیمات دقیق برای حرکت دندان‌ها را ندارد و در این صورت ارتودنسی ثابت ممکن است مناسب‌تر باشد. یا اگر شما قبل از ارتودنسی متحرک، بلیچینگ دندان انجام داده باشید این شرایط را برای شما محدود می‌کند به این دلیل بلیچینگ قبل از استفاده از بریس می‌تواند در محل قرارگیری براکت و در اثر حرکت دندان‌ها باعث تیره شدن سطح دندان شود.

داشتن لبخند زیبا با ارتودنسیکلام پایانی

در انتهای مطلب تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک لازم است بگوییم که بریس‌های ثابت برای سالیان پی در پی رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گزینه بوده‌ است. اما در سال‌های اخیر ارتودنسی متحرک تحول چشمگیری داشته است. هر دو روش دارای مزایا و معایبی هستند که در مقاله گفته شده است.. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که قبل از هر تصمیمی و شروع درمان با الاینر یا براکت، باید با متخصص ارتودنسی مشورت کنیم تا بدانیم کدام نوع ارتودنسی برای ما مناسب است، زیرا نوع روش برای هر بیمار بسته به شرایط متفاوت است.

سوالات متداول:

  • ارتودنسی متحرک بهتر است یا ثابت؟

نمی توان گفت که این دو روش نسبت به هم دارای برتری هستند، هر دستگاه ارتودنسی برای خود کارایی منحصر به فردی داشته و با توجه به شرایط بیمار انتخاب می‌شود.

  • آیا کودکان می‌توانند ارتودنسی متحرک انجام دهند؟

بله، ارتودنسی متحرک می‌تواند برای کودکان مناسب باشد. در واقع، ارتودنسی متحرک معمولاً برای موارد ساده‌تر ارتودنسی و در سنین کودکی استفاده می‌شود. این روش امکان تنظیم و اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌ها را فراهم می‌کند.

  • آیا ارتودنسی متحرک می‌تواند موارد پیچیده‌تری را درمان کند؟

ارتودنسی متحرک برای مشکلات خفیف تا متوسط مناسب است. اگر دندان‌های شما مشکلات پیچیده‌تری دارد توضیه می‌شود با متخصص خود  مشورت کنید تا بهترین روش را برای شما انتخاب کند.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید