ارتودنسی فک پایین چگونه است

قبل از اقدام به انجام ارتودنسی فک پایین حتما این مطلب را بخوانید!

یکی از رایج‌ترین سؤالات افراد این است که آیا می‌توان فقط ارتودنسی فک پایین انجام داد؟ بهترین پاسخ این است که بستگی دارد اما بهتر است این کار را نکنید! به شما می‌گوییم چرا این کار برای بسیاری از افراد مناسب نخواهد بود. در ظاهر، ممکن است راهی عالی برای کاهش هزینه‌ ارتودنسی باشد و در واقع هزینه آن نصف شود، اما خب واقعیت کمی پیچیده‌تر است. در این مطلب قصد داریم تمامی جوانب ارتودنسی یک فک را مورد بررسی قرار دهیم و شما را از پیامدهای آن آگاه کنیم. اگر در این مورد سوالاتی در ذهن دارید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ارتودنسی فک پایین چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، به نوع درمانی اطلاق می‌شود که فقط روی فک پایین انجام می‌شود و بریس‌ فقط روی دندان‌های فک پایین قرار می‌گیرد. این روش نسبت به ارتودنسی فک بالا  کمتر رایج است. از آن‌ جا که دندان‌های پایین در هنگام لبخند زدن کمتر از دندان‌های بالا به چشم می‌آیند، بیماران تمایل بیشتری به درمان دندان‌های بالایی خود دارند. با این حال در برخی افراد، کج بودن دندان‌های پایین هنگام صحبت کردن تا حدی جلب توجه می‌کند.

افرادی هستند که از دندان‌های بالایی خود راضی هستند اما دندان‌های پایین آن‌ها مشکل دارد و فقط می‌خواهند مشکل شلوغی یا مشابه آن را در فک پایین برطرف کنند. شلوغی و پیچ‌خوردگی دندان‌های پایین نیز ممکن است باعث مشکل بایت شود که بریس‌ها می‌توانند آن را اصلاح کنند.

“ذکر این نکته نیز مهم است که ارتودنسی فک پایین به معنی اصلاح موقعیت فک جلو آمده بدون انجام عمل جراحی نیست! این ارتودنسی صرفا به معنای مرتب کردن و اصلاح دندان‌های پایینی است. فک شخصی که به طور مادرزادی جلوتر است صرفا با ارتودنسی درمان نمی‌شود و در اغلب موارد نیاز به جراحی فک است.”

پیشنهاد مطالعه: ارتودنسی چیست؟

چرا ارتودنسی فک پایین توصیه نمی‌شود؟

معمولاً وقتی فردی در مورد ارتودنسی فک پایین می‌پرسد، به این دلیل است که از دندان‌های بالایی خود راضی است و با دندان‌های پایین مشکل دارد. این فرد با خود می‌گوید چرا برای اصلاح دندان‌هایی که مشکلی ندارند هزینه پرداخت کنم؟ اما آیا می‌توانید فقط بریس‌هایی را روی دندان‌هایی که نامرتب هستند نصب کنید و بقیه را به حال خود رها کنید؟

ارتودنسی کمی شبیه مکعب روبیک است! همانطور که شما نمی‌توانید به سادگی یک مربع را روی یک مکعب روبیک بدون حرکت دادن دیگران حرکت دهید، همین امر در مورد دندان‌های شما نیز صدق می‌کند. دندان‌های هر دو فک شما همه با هم کار می‌کنند. اگر دندان‌های پایین را حرکت دهید و قسمت بالایی را به حال خود رها کنید، ناگهان می‌بینید دندان‌هایی دارید که دیگر به درستی و با هماهنگی با هم کار نمی‌کنند. مثلا ممکن است بعد از اصلاح دندان‌های فک پایین و گسترش فک، هماهنگی آن با فک بالا از بین برود و کیپ نبودن دندان‌های بالا و پایین باعث ایجاد مشکل خواهد شد.

ممکن است شما احساس کنید که دندان‌های بالایی شما بدون مشکل هستند و فقط دندان‌های پایین نیاز به اصلاح دارند اما اصلاح مشکلات بایت، حتی مهم‌تر از اصلاح دندان‌های نامرتب است. حل مشکلات بایت، فقط با نصب بریس‌ روی هر دو فک قابل انجام است؛ زیرا در حین انجام درمان ارتودنسی باید تنظیماتی را در هر دو قوس انجام شود. همچنین برای اینکه نتیجه درمان مطلوب‌تر باشد و بیشترین زیبایی به دست آید، اغلب متخصصان از کش‌های ارتودنسی برای روی هم نشاندن دندان‌های بالا و پایین استفاده می‌کنند و اگر بریس روی هر دو فک نصب نباشد امکان این کار وجود نخواهد داشت.

“اگر فقط ارتودنسی یک فک را انجام دهید، ممکن است در نهایت دندان‌های تراز و صافی در فک پایین داشته باشید که کاملا با فک بالایی ناهماهنگ هستند یا دارای اوربایت، آندربایت یا کراس بایت قابل‌توجهی هستند.”

روش های جایگزین برای درمان ارتودنسی فک پایین

برخی از بیمارانی که درخواست ارتودنسی فک پایین را می‌دهند، فقط به این دلیل این کار را می‌کنند که براکت‌ها در آنجا کمتر در معرض دید هستند؛ آن‌ها ترجیح می‌دهند با دندان‌های نامرتب روی فک بالایی زندگی کنند تا اینکه چند سال بریس‌های فلزی روی آن‌ها داشته باشند. این مورد به ویژه برای بیماران بزرگسال، کاملا قابل درک است و در این موارد، ما ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف را توصیه می‌کنیم. الاینرهای شفاف بسیار راحت و تقریبا نامحسوس هستند؛ یعنی هیچ کس متوجه نمی‌شود که شما آن‌ها را روی دندان خود دارید.

اما اگر دلیل شما برای ارتودنسی دندان‌های پایین، صرفه‌جویی در هزینه است این را هم در نظر داشته باشید که در شرایطی بسیار نادر، ارتودنسی یک فک ممکن است مناسب باشد، اما متخصص ارتودنسی تنها در صورتی می‌توانند بریس‌هایی را صرفا روی دندان‌های پایینی شما قرار دهند که مطمئن باشند پس از اتمام درمان، دندان‌ها و دو فک شما بدون مشکل خواهند بود.

با متخصص ارتودنسی در مورد ارتودنسی فک پایین مشورت کنید

قبل از تصمیم گیری در مورد ارتودنسی فک پایین، حتما به یک متخصص ارتودنسی مراجعه و با او مشورت کنید. مهم است که تمامی دلایل خود برای انتخاب این روش درمانی را برای متخصص بازگو کنید و اگر گزینه‌های درمانی دیگری نیز مدنظر دارید نیز لازم است با ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

شما ممکن است کاندیدای خوبی برای ارتودنسی یک فک باشید یا ارتودنتیست شما ممکن است به شما توصیه کند برای حل مشکلات دندانی که دارید، لازم ارتودنسی را برای هر دو فک انجام دهید. ارتودنتیست شما مزایای هر روش درمانی که توصیه کند را به شما خواهد گفت؛ بنابراین شما می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید که کدام روش درمانی را انجام دهید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان و ارتودنسی الاینر به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

جمع‌بندی

اکنون که در مورد روش درمانی ارتودنسی فک پایین آگاه شده‌اید، قطعا برای انتخاب این روش محتاط‌تر خواهید بود. در پایان لازم است اضافه کنیم که نصب بریس فقط روی یک فک، صرفا برای اهداف زیبایی است و نمی‌تواند اکثر مشکلات دهانی و دندانی و مشکلات مربوط به فک را برطرف کند. در واقع، اگر فقط ارتودنسی یک فک را انجام را دهید، شاید یک مشکل را حل کرده باشید اما یک یا حتی چند مشکل دیگر ایجاد می‌کنید! اگر بخواهیم آن را در به زبان ساده‌تر بیان کنیم، به ازای اصلاح دندان‌های پایینی کج، در نهایت با بایت خود مشکلات جدیدی ایجاد خواهید کرد.

به صورت کلی انجام درمان ارتودنسی روی هر دو فک به طور همزمان بهترین درمان ارتودنسی برای اکثر بیماران است. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی را برده باشید و برایتان مفید واقع شود.

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید