قبل از ارتودنسی فک بالا چه نکاتی رو باید بدانیم.

نکات مهمی که باید قبل از انجام ارتودنسی فک بالا بدانید!

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که دندان‌های پایینی آن‌ها زیاد دیده نمی‌شود و کنجکاو هستند که آیا می‌توانند فقط ارتودنسی فک بالا را انجام دهند یا خیر. بدیهی است که دندان‌های بالا هنگام لبخند زدن بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند، بنابراین منطقی است که بیشتر به زیبایی دندان‌ها در فک بالا اهمیت ‌دهیم.

“با این حال، هنگام تصمیم‌گیری بین انجام ارتودنسی یک فک یا استفاده از بریس روی دندان هر دو فک، عواملی فراتر از موارد مربوط به زیبایی وجود دارد.”

در این مطلب به شما خواهیم گفت که در چه صورت شما کاندید مناسبی برای نصب بریس روی فک بالا هستید و نکات ضروری در مورد این نوع درمان را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آیا می‌توانیم فقط ارتودنسی فک بالا را انجام دهیم؟

پاسخ درست این است: به صورت کلی بله! قطعا می‌توان بریس را فقط روی دندان‌های بالایی قرار داد. این روش درمانی ارتودنسی قابل انجام است و برای برخی از بیماران نتایجی عالی به همراه دارد.

در چه صورت می‌توانیم ارتودنسی فک بالا را انجام دهیم؟

ارتودنسی فک بالا برای برخی افراد نسبت به دیگران گزینه مناسب‌تری است. در اینجا مواردی که نشان می دهد شما کاندید مناسبی برای نصب بریس روی دندان‌های بالا هستید را آورده‌ایم:

افرادی که در سنین پایین‌تر از درمان ارتودنسی انجام داده‌اند و دندان های بالایی آن‌ها بازگشت داشته و جابه‌جا شده است.

کسانی که دندان‌های پایینی صاف و بایت سالم دارند؛ اما دارای شلوغی یا فاصله ملایم در دندان‌های بالایی خود هستند.

کسانی که فقط نگران تراز کردن دندان‌های جلویی خود هستند و نگران اصلاح بایت خود نیستند.

اگر فکر می‌کنید که در یکی از سه دسته بالا قرار دارید، استفاده از بریس فقط روی دندان‌های بالایی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. در گام بعدی، بهترین اقدام این است که یک جلسه مشاوره با یک متخصص ارتودنسی داشته باشید تا بفهمید آیا براکت‌ها فقط روی دندان‌های بالایی شما کار می‌کنند یا خیر.

متخصص ارتودنسی شما در طول این مشاوره به فاکتورهای زیادی از جمله 4 موردی که در زیر ذکر شده است، توجه خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: ارتودنسی چیست؟

4 نکته ای که باید در مورد ارتودنسی فک بالا در نظر بگیرید.

قبل از انجام ارتودنسی فک بالا نکاتی وجود دارد که مهم است آن‌ها را بدانید. در این جا 4 مورد از مهم‌ترین نکات را آورده‌ایم.

1) بریس‌هایی که فقط روی دندان‌های بالایی قرار دارند می‌توانند بایت شما را بدتر کنند

متخصص ارتودنسی شما به دقت دندان‌ها و بایت‌های شما را ارزیابی می‌کند تا تعیین کند که آیا استفاده از بریس‌های بالا به نفع شماست یا خیر. هرگاه دندان‌ها را روی یک فک حرکت دهیم، به طور طبیعی روی دندان‌های فک مقابل تأثیر می‌گذارد. این به این معنی است که حرکت فقط دندان‌های بالایی نمی‌تواند تاثیری بر بایت شما نداشته باشد.

اگر پس از مشاوره مشخص شود که حرکت دادن فقط دندان‌های بالایی روی بایت شما تأثیر منفی می‌گذارد، متخصص ارتودنسی به شما هشدار می‌دهد که از انجام ارتودنسی یک فک اجتناب کنید.

۲) ارتودنسی یک فک ممکن است باعث اختلال در هماهنگی دندان‌های بالا و پایین شود

اگر می‌خواهید بریس‌هایی را روی دندان‌های بالایی خود قرار دهید تا شلوغی یا فاصله را اصلاح کنید، باید در نظر داشته باشید که آیا می‌توانید این تغییرات را در فک بالا ایجاد کنید بدون اینکه در هماهنگی دندان‌های فک بالا و پایین اختلالی ایجاد شود.

بسیاری از اوقات، بسته به بایت و اندازه دندان، ممکن است نتوانید این تغییرات را بدون حرکت دادن دندان‌های پایین ایجاد کنید. مانند یک پازل، دندان‌های بالا و پایین شما باید همیشه در کنار هم قرار گیرند تا عالی به نظر برسند و به درستی کار کنند.

3) هنگامی که دندان‌های بالایی تراز می‌شوند، بسیاری از افراد نسبت به دندان‌های پایین خود احساس آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند

این مورد بیشتر در مورد طبیعت انسان است تا علم ارتودنسی! هنگامی که دندان‌های بالایی شما تراز شده و زیبا به نظر می‌رسند، ممکن است ناگهان احساس کنید که دندان‌های پایینی شما در مقایسه بسیار بد به نظر می‌آیند.

اما در واقع دندان‌های پایین شما فقط نسبت به قبل از انجام ارتودنسی فک بالا، کمتر زیبا به نظر می‌رسند! باید در نظر داشته باشید که آیا ممکن است در نهایت بخواهید تمام دندان‌هایتان را در طول مسیر ارتودنسی کنید یا خیر. در این صورت اگر ارتودنسی هر دو فک را همزمان انجام دهید، زمان کمتری لازم خواهد بود و استرس کمتری را تجربه می‌کنید. در مورد بعد به آن اشاره کرده‌ایم.

4) انجام ارتودنسی فک بالا لزوما باعث صرفه جویی در هزینه یا زمان زیادی نمی‌شود.

بسته به دندان‌ها و بایت شما، ممکن است قیمت یک مجموعه کامل از بریس‌ ارتودنسی خیلی بیشتر از براکت‌های روی دندان‌های بالایی نباشد. علاوه بر این، ممکن است زمان لازم برای اصلاح تمام دندان‌هایتان خیلی بیشتر از نصف دندان‌هایتان نباشد. پس از در نظر گرفتن همه گزینه‌های خود، ممکن است متوجه شوید که درست کردن همه دندان‌ها به یکباره ممکن است بهترین راهکار باشد.

همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود میتوانید برای کسب اطلاعات درباره بیلیچینگ دندان به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: ارتودنسی فک پایین

جایگزین‌هایی برای بریس‌های فلزی در ارتودنسی هر دو فک

تعداد کمی از افراد وجود دارند که ارتودنسی فک بالا راه‌حل مناسبی برای ‌آن‌ها باشد. به بیشتر افراد توصیه می‌شود که ارتودنسی هردو فک را همزمان با هم انجام دهند.

اگر ارتودنتیست شما تشخیص دهد که بهترین گزینه برای شما انجام ارتودنسی هردو فک است، چند گزینه جایگزین دارید که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

جایگزین اول: بریس‌های نامرئی در بالا / بریس‌های فلزی در پایین

بسیاری از بزرگسالان برای استفاده از بریس فلزی در هر دو فک مردد هستند زیرا نگران هستند که دوباره شبیه یک نوجوان به نظر برسند. خوشبختانه گزینه‌هایی برای افرادی که نسبت به زیبایی حساس هستند، وجود دارد که این مشکل را کاملا حل کرده است.

یکی از گزینه‌های محبوب استفاده از بریس‌های نامرئی در دندان‌های بالا و بریس‌های فلزی در دندان‌های پایین است. دندان‌های پایین اکثر افراد هنگام لبخند زدن دیده نمی‌شود و فقط دندان‌های بالا در معرض دید هستند؛ بنابراین استفاده از بریس‌های نامرئی در دندان‌های فک بالا باعث می‌شود که بتوانید لبخندی زیبا داشته باشید.

جایگزین شماره 2 – انجام ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

ارتودنسی نامرئی یک گزینه عالی برای اکثر بیماران است. این روش درمانی راحت‌ترین دوره درمان را به شما ارائه می‌دهد؛ زیرا قابل جابه‌‌جایی است و هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن می‌توانید آن‌ها را بردارید. علاوه بر آن به دلیل شفاف بودن، تقریبا نامحسوس است و اصلا جلب توجه نمی‌کند.

جمع‌بندی

ارتودنسی یک فک قابل انجام است اما باید قبل از انجام آن تمامی بررسی‌های لازم را نزد یک متخصص انجام دهید تا مطمئن شوید گزینه مناسبی برای این روش درمان هستید یا خیر. به صورت کلی افراد این نوع ارتودنسی برای افراد کمی گزینه مناسبی است و اغلب متخصصین ارتودنسی ارتودنسی هر دو فک را توصیه می‌کنند. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

 

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search
Explore
بکشید